Drepturi salariale angajat detașat șiDecizia Înaltei Curți de Casație și Justiție

Prin Decizia cu nr. 23/27.03.2023 pronunțată de către Înalta Curte de Casație și Justiție a admis sesizarea formulată de Curtea de Apel București – Secția a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale, în dosarul nr. 32435/3/2021, privind pronunțarea unei hotărâri prealabile și pe cale de consecință, a stabilit faptul că: „În interpretarea și aplicarea prevederilor art. 47 alin. (1) și (2) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, raportate la dispozițiile art. 1 alin. (1), (3) și (4) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, unui salariat detașat de la un angajator în cadrul căruia drepturile salariale se stabilesc prin negociere nu îi pot fi plătite de către angajatorul cesionar, instituție sau autoritate publică, drepturi care depășesc nivelul maxim prevăzut de Legea-cadru nr. 153/2017.

Detașarea și interpretarea prevederilor legale

Conform art. 46 Codul muncii: „Detașarea poate fi dispusă pe o perioadă de cel mult un an”, iar conform art. 46 alin. 3 Codul muncii: „Salariatul poate refuza detașarea dispusă de angajatorul său numai în mod excepțional și pentru motive personale temeinice”.

Problema drepturilor salariale și Legea 153/2017

Detașarea vizează o schimbare a condițiilor inițiale ale contractului individual de muncă, iar salariatul beneficiază de drepturile care îi sunt mai favorabile, fie de drepturile de la angajatorul care a dispus detașarea, fie de drepturile de la angajatorul la care este detașat (art. 47 alin. 2 Codul muncii). Însă Înalta Curte de Casație și Justiție în decizia prezentată a evidențiat că drepturile salariale în ipoteza unui salariat care este plătit din fonduri publice vor fi achitate de către angajatorul care a dispus detașarea.

Interpretarea legii în privința drepturilor salariale

Problema care se pune în discuție și care a făcut obiectul analizei viza ipoteza în care drepturile salariatului detașat sunt reglementate de plafonul maxim instituit de Legea 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice și dacă în această ipoteză se pot achita drepturi salariale peste limitele fixate de către legiuitor.

Concluzie și efecte

Răspunsul la această întrebare a fost stabilit prin interpretarea dată de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în sensul că nu pot să fie achitate drepturi superioare celor reglementate de Legea 153/2017, chiar dacă la noul loc de muncă drepturile salariale sunt superioare, însă, dacă aceste drepturi salariale au fost peste limita maximă fixată de către legiuitor, nu există obligația în sarcina salariatului care le-a încasat de a le restitui.

Recomandăm să citiți și următoarele articole:

Contractul de întreţinere. Reglementare Cod civil (I)

Contractul de întreţinere. Reglementare Cod civil (II)

Codul muncii. Reglementare. Abaterile disciplinare

Salariul. Reglementare cuprinsă în Codul muncii (II)

Concediul pentru formare profesională. Codul muncii

Codul muncii: Concediul de odihnă. Reglementare actuală (III)

Codul muncii: Concediul de odihnă. Reglementare actuală (I)

Codul muncii: Concediul de odihnă. Reglementare actuală (II)

Clauza penală în contractele de muncă

Vă mulțumim că ați citit acest articol! Suntem mulțumiți de fiecare client pe care îl putem ajuta sau informa cu noutăți juridice. Ar fi minunat dacă ați putea să luați un moment pentru a scrie o Evaluare pe Google. Cu acest gest ne veți ajuta pe noi și pe ceilalți clienți care caută serviciile sau informațiile noastre.

Avocat Oradea Curpas Florian Cristian

Autor: Curpas Florian Cristian – avocat dreptul muncii, drept civil, fiscal, avocat divort, dreptul familiei, avocat administrativ, comercial Oradea

BIROU AVOCATURA ORADEA – P-ta 1 Decembrie, nr.5, ap.5, Oradea, Jud. Bihor

Tel: +40 746 042 741, Email: av.curpas.florian@gmail.com